گاف عظیم ابراهیم رئیسی در تشکر وی از «سفارت ایران در نیویورک»!!

استفاده رئیسی از عبارت «سفارت ایران در نیویورک» همزمان با انتشار خبر استرداد الواح هخامنشی مصادره شده آمریکا به ایران، با واکنش‌های گسترده‌ای در فضای مجازی روبه‌رو شده است.

رئیسی پنجشنبه شب پس از بازگشت از آمریکا از تلاش‌های «سفارت ایران در نیویورک» برای بازگرداندن این الواح تشکر کرد.

نظر سایت سیاسیان در مورد این گاف عظیم این است که در کل گافی در کار نیست و رئیسی از سر کم عقلی راز بزرگی را برملا کرد و از ارتباطات زیر میزی حکومت جلاد اسلامی با حکام سایر کشورهای به اصطلاح صلح طلب پرده برداشت . بطور حتم جمهوری اسلامی دارای دفاتر مخفی در نیویورک است که برای هماهنگی کارهای زیر میزی و بده و بستانهای بین دو کشور و همچنین ساپورت آقا زاده هایشان در آمریکا از آنها استفاده میکند و دولت آمریکا با جمهوری اسلامی بطور حتم در ارتباط است .

الواح بازگردانده‌شده
الواح بازگردانده شده در ویرانه‌های باستانی تخت جمشید، پایتخت شاهنشاهی هخامنشی ایران که از قرن ششم تا چهارم پیش از میلاد مسیح در جنوب ایران فرمانروایی می‌کردند، نشان‌ می‌دهد که چطور جامعه باستان و اقتصاد آن مدیریت و سازماندهی می‌شد.

این الواح توسط مؤسسه مطالعات فرهنگ‌های باستانی، غرب آسیا و شمال آفریقای دانشگاه شیکاگو که قبلاً به نام «مؤسسه خاورشناسی دانشگاه شیکاگو» شناخته می‌شد، به ایران بازگردانده شد.

رسانه‌های ایران پیشتر گزارش داده بودند که در دهه سال‌های ۱۹۳۰ میلادی (حدود دهه ۱۳۱۰ هجری شمسی)، دانشگاه شیکاگو حدود ۳۰ هزار لوح یا قطعات لوح را در سایت تخت جمشید پیدا شده بود، برای انجام تحقیقات از ایران قرض گرفته بود.

بخش بزرگی از این الواح در سه دسته بین سال‌های ۱۳۲۷ و ۱۳۸۳ به ایران بازگردانده شدند.

بقیه این آثار پس از اقدام قانونی بازماندگان آمریکایی حمله گروه فلسطینی حماس به اسرائیل در سال ۱۳۷۶ مسدود شدند.

شاکیان که تهران را به خاطر حمایت از این گروه مسلح مقصر می‌دانستند، خواستار توقیف این الواح و فروش آنها برای پرداخت مبلغ ۷۱.۵ میلیون دلاری که ایران در این دادخواست باید به آنها می‌پرداخت، شدند.

این دادرسی در زمستان ۱۳۹۷ به پایان رسید و بنا بر تصمیم دادگاه عالی ایالات متحده توقیف آثار ممنوع شد.

اما اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۷ بازگشت آثار باستانی به ایران را پیچیده کرد.

موزه ملی ایران در پاییز ۱۳۹۸ حدود ۳۰۰ لوح مشابه از ۱۷۸۳ لوحی که در اوایل همان سال در مرحله چهارم از ایالات متحده به ایران بازگردانده شد را به نمایش گذاشت.

مدیر و گرداننده سایت سیاسیان ایران : رضا بهپوری

REZA BEHPOURI

دیدگاهتان را بنویسید