جواد روحی ساعاتى پیش در زندان نوشهر فوت شده است

جواد روحی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، که حکم سه بار اعدام او چندی پیش در دیوان عالی کشور نقض شده بود، بامداد روز پنجشنبه نهم شهریور، جان باخت.

خبر درگذشت آقای روحی را نخستین بار ظهر پنجشنبه نهم شهریور، وکیل او مجید کاوه، در حساب کابری خود در شبکه ایکس (توئیتر سابق) منتشر کرد و نوشت که بر اساس اطلاع خانواده او، جواد روحی «ساعاتى پیش در زندان نوشهر فوت شده است».

ساعتی بعد خبرگزاری ایسنا به نقل از روابط عمومی زندان نوشهر خبر داد که جواد روحی ساعت ۳:۴۵ بامداد پنجشنبه ۹ شهریور ماه «به دلیل تشنج» از زندان به بیمارستان شهید بهشتی نوشهر منتقل شده و پس از انتقال به بیمارستان جان باخته است.

گفته می‌شود که جواد روحی در زندان به دلیل مسمومیت‌های دارویی و فشارهای بیش از حد روحی و جسمی در زندان و بلاتکلیفی طولانی، به طور مشکوکی جان خود را از دست داده است. مجید کاوه، وکیل جواد روحی در حساب کاربری توییتر خود، مرگ جواد روحی را تایید کرده است. اوایل خردادماه امسال خبر رسید که حکم سه بار اعدام جواد روحی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سال گذشته، نقض شده است، اما مجید کاوه، وکیل او، از بلاتکلیفی این زندانی و بی‌توجهی به رأی دیوان خبر می‌دهد. جواد روحی ۳۵‌ساله، لیسانس حقوق و اهل یکی از روستاهای آمل بود. او سه روز قبل از تاریخ دستگیری‌ برای دیدار با همسر سابقش به نوشهر آمده بودند. از آنجایی که ایشان وضع مالی چندان مناسبی نداشتند، در چند روز حضورشان در نوشهر در فضای سبز مقابل یکی از هتل‌های شهر می‌خوابید. از قضا یکی از شب‌های بیتوته ایشان مقابل این هتل مصادف شد با اولین شب اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی در شهر نوشهر. موکل بنده در غروب اولین روز اعتراضات در یک فروشگاه موبایل مشغول خرید بودند که با جمعیت معترضانی که به سمت میدان آزادی نوشهر می‌رفتند، مواجه شده و با آنها همراهی می‌کند. در میدان شهر آقای روحی تحت تأثیر جو موجود و همچنین قرص‌هایی که بابت بیماری اعصاب و روانش مصرف می‌کرده روایت دقیق احکام صادرشده شعبه یک دادگاه ساری به روایت وکیل جواد روحی شامل هشت مورد محکومیت، سه اعدام و هفت سال و نیم زندان به شرح زیر است: «یک بار اعدام به اتهام افساد فى‌الارض و محاربه از طریق ارتکاب جرم علیه امنیت داخلى.» «یک بار اعدام به اتهام احراق و تخریب اموال و آتش‌زدن اماکن عمومى مانند شهردارى، فرماندارى، بانک، مقر و خودروی انتظامى به منظور اخلال در نظم و امنیت جامعه و مقابله با حکومت اسلامى موضوع تبصره ١ ماده ٦٨٧ قانون مجازات اسلامى». «اعدام دیگر به اتهام ارتداد و مهدورالدم‌بودن به اتهام توهین به مقدسات به واسطه‌ هتک حرمت به قرآن کریم از طریق آتش‌زدن موضوع ماده ٥١٣ قانون مجازات اسلامى». « تحمل دو سال حبس تعزیرى به اتهام اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر به قصد برهم‌زدن امنیت کشور. تحمل شش ماه حبس تعزیرى به اتهام فعالیت تبلیغى علیه نظام، تحمل چهار سال حبس تعزیرى به اتهام اجتماع و تبانى براى ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلى کشور، تحمل یک سال حبس تعزیرى به اتهام اهانت به رهبرى.» به هر روی مشخص است فشارهای بیش از حد در زندان برای جواد روحی غیرقابل تحمل بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید