حمید نوری آزاد شد و به تهران برگشت

حمید نوری، دادیار سابق زندان گوهردشت که در سوئد زندانی بود، درجریان تبادل زندانی آزاد شد و به ایران بازگشت. نوری به جرم مشارکت و قتل عام زندانیان سیاسی ایران در سال ۱۳۶۷ به حبس ابد محکوم شده بود.پیش‌ترکاظم غریب‌آبادی، از مقام‌های بلندپایه قوه قضائیه ایران در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس از آزادی حمید نوری، خبر داده بود.نخست وزیر سوئد هم اعلام کرد که در جریان تبادل زندانی با ایران، یوهان فلودرس و سعید عزیزی در هواپیمای بازگشت به سوئد هستند. این دو نفر اکنون وارد سوئد شده‌اند.اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد گفت: « ایران در مذاکراتی غیرصادقانه برای آزاد شدن حمید نوری از زندان سوئد، از هر دو آنها به عنوان مهره استفاده کرد. او به دلیل جنایات جدی و بزرگی که در دهه هشتاد /میلادی/ مرتکب شده بود، محکوم شده است.»

باید اشاره کرد که همچنان سه شهروند سوئدی دیگر به نام‌های احمدرضا جلالی، که به اتهام «جاسوسی» به اعدام محکوم شده و نیز کوین گیلبرت و سیمون کاسپر به اتهام موادمخدر در ایران زندانی هستند.

خبرگزاری ایسنا هم از قول دولت عمان اعلام کرد که به دلیل درخواست‌های ایران و سوئد از عمان برای میانجیگری در پرونده زندانیان دو کشور، در نهایت توافق میان دو کشور برای تبادل زندانیان انجام شد.گفته شده که این تبادل امروز، شنبه (۱۵ ژوئن/ ۲۶ خرداد) صورت گرفت و زندانیان دو طرف برای عزیمت به کشورهایشان، از تهران و استکهلم به مسقط انتقال داده شده بودند.

نخست‌وزیر سوئد اضافه کرد: «من به عنوان نخست‌وزیر، در تامین امنیت شهروندان سوئد، مسئولیتی ویژه دارم. بنابراین دولت، همراه با سرویس های امنیتی سوئد که با ایران مذاکره می‌کردند، روی این موضوع فعالیت گسترده داشت.»

دیدگاهتان را بنویسید