حماس ۲۴ گروگان را آزاد کرد؛ ۱۳ اسرائیلی، ۱۲ تایلندی و ۱ فیلیپینی

وزارت خارجه قطر در ساعت ۱۸:۳۰ روز جمعه سوم آذر به وقت اسرائیل و غزه اعلام کرد در نخستین مرحله از معامله اسرائیل و گروه افراطی حماس ۲۴ تن در برابر ۳۹ زن و کودک فلسطینی آزاد شده‌اند.

بر اساس این بیانیه، ۱۳ زن و کودک اسرائیلی، ده ربوده شده تایلندی و یک شهروند فیلیپین که در بین ربوده‌شدگان از اسرائیل به غزه بودند، آزاد شدند و اسرائیل هم ۳۹ زندانی فلسطینی را آزاد کرده است.

ساعتی پیش از آن، نخست‎‌وزیر تایلند در بانکوک آزادی ۱۲ تن از ده‌ها شهروند ربوده شده خود به دست حماس را تأیید کرده بود. معلوم نیست دلیل شمار اندک تایلندی‌های آزاد شده چیست.

رسانه‌های منطقه اعلام کردند که حماس در روزهای آینده بقیه تایلندی‌های گروگان خود را رها خواهد کرد.

قطر که سران اصلی حماس مانند اسماعیل هنیه با حمایت امیر این کشور ساکن دوحه هستند، ارتباط خوبی با این گروه افراطی فلسطینی دارد، اما همزمان بدون به رسمیت شناختن اسرائیل، تماس‌های دیرینه‌ای با دولت‎‌های اسرائیلی داشته و پایگاه دریایی آمریکایی نیز در قطر قرار دارد.

داوید برنئا، رئیس موساد، برای نظارت بر کوشش‌های آزادی اسرائیلی‌ها از دست حماس، از چند روز پیش دوباره به قطر رفته است.

الی بین، مدیرکل «ماگن داوید ادوم» (سازمان امداد اسرائیلی هم‌طراز صلیب سرخ یا هلال احمر) در ساعت ۱۸ به وقت محلی به شبکه اسرائیلی کان گفت که ۱۳ زن و کودک اسرائیلی آزادشده که فعلا در مصر هستند و هر چه زودتر به اسرائیل برگردانده خواهند شد، در مصر مورد معاینه اولیه پزشکی قرار گرفته و گزارشی از حال وخیم آن‌ها به آگاهی او نرسیده است.

آقای بین افزود مقامات صلیب سرخ به او گفتند که این افراد در وضعیت جسمانی نسبتا خوبی هستند.

با این حال، اسرائیل در ساعات آتی آن‌ها را در مراکز درمانی خود بستری و مورد معاینات پزشکی لازم قرار خواهد داد تا اطمینان یابد که بعد از سپری شدن هفت هفته در اسارت حماس، از شرایط جسمانی مناسبی برخوردار باشند.

اسرائیل روانشناسان مجرب بسیاری را برای همراهی کردن با افراد آزادشده مأمور کرده است. این کارشناسان در روزها و هفته‌های آینده هر یک از ربوده‌شدگان آزادشده را همراهی خواهد کرد تا رفته رفته به روال زندگی بازگردند.

برخی از آزادشدگان ظاهرا کسانی هستند که عزیزان‌شان در حمله حماس کشته شده و احتمالا هنوز از رویدادهای یک ماه و نیم اخیر در کشور خود خبر چندانی ندارند.

شبکه الجزیره در ساعت ۱۸ به وقت محلی فیلمی از عبور چند ون سفیدرنگ با پرچم صلیب سرخ را در حالی که هنوز در خاک غزه بوده و در مرحله انتقال گروگان‌های اسرائیلی به گذرگاه الرفح در مرز مشترک با مصر بود، منتشر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید