سازمان عفو بین‌الملل: طالبان باید فعالان حقوق زن را فورا آزاد کند

سازمان عفو بین‌الملل با ابراز نگرانی نسبت به بازداشت پریسا آزاده، فعال حقوق زنان توسط طالبان، از این گروه خواست تمام فعالان حقوق زنان را از زندان آزاد کند.

سازمان عفو بین‌الملل جمعه 26 عقرب (آبان) در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشته است: «عفو بین‌الملل عمیقاً از گزارش‌هایی مبنی بر بازداشت‌ خودسرانه پریسا آزاده، یک فعال حقوق زنان و معترض از کابل توسط طالبان، ابراز نگرانی می‌کند.»

این سازمان نوشته است: «فعالان حقوق زنان، از جمله منیژه صدیقی، ژولیا پارسی، ندا پروانی و رسول پارسی، استاد دانشگاه، باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند.»

عفو بین‌الملل در ادامه نوشت: «ادامه‌ محدودیت‌های شدید طالبان و سرکوب حقوق زنان و دختران می‌تواند جنایت علیه بشریت و آزار و اذیت جنسیتی باشد.»

عفو بین‌الملل مجدداً خواستار ایجاد یک مکانیسم مستقل پاسخ‌گویی بین‌المللی برای جمع‌آوری و ثبت شواهد جنایات تحت قوانین بین‌المللی به منظور پاسخگو کردن افراد مسئول در افغانستان شد.

طالبان قبل از این سه عضو «جنبش خودجوش زنان معترض افغانستان» و اعضای خانواده آنان را بازداشت کرده بود. پریسا آزاده یکی دیگر از اعضای این جنبش روز سه‌شنبه گذشته در غرب کابل توسط استخبارات طالبان بازداشت شد.

وضع محدودیت‌ها و بازداشت‌های خودسرانه زنان توسط طالبان همواره مورد انتقادهای گسترده بین‌المللی قرار گرفته است اما طالبان با بی‌اعتنایی این موضوعات را «یک موضوع کوچک داخلی» خوانده است.

گفتنی است که یک ماه قبل هشتاد کشور عضو سازمان ملل در بیانیه مشترکی، نگرانی‌های خود را در مورد پایمال شدن حقوق و آزادی‌‌های زنان افغانستان ابراز کرده و سیاست‌های تبعیض‌آمیز طالبان در افغانستان را محکوم کردند.

دیدگاهتان را بنویسید