تهدید اجرای حکم اعدام چهار زندانی عقیدتی – سیاسی اهل سنت در زندان قزلحصار

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، روز سه شنبه ۱۶ آبان ماه ۱۴۰۲، خطر اجرای حکم اعدام چهار زندانی عقیدتی – سیاسی اهل سنت ایوب کریمی، داوود عبداللهی، انور خضری و فرهاد سلیمی پس از ۱۴ سال زندان و بلاتکلیفی بالا رفته است. به گزارش منبع مطلع به این چهار زندانی اهل سنت ابلاغ شده که پس از اعدام قاسم آبسته، زمان اجرای حکم آنها نیز فرارسیده است.

طی روزهای اخیر مادر ٧٠ ساله ایوب کریمی، زندانی اهل سنت محبوس در زندان قزلحصار، خطاب به عموم مردم درباره اعلام اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام فرزندش صحبت کرد و از مردم استمداد طلبید.

این چهار زندانی هم اکنون در زندان قزلحصار کرج محبوس و در معرض اجرای حکم اعدام قرار دارند. آنها در یک پرونده مشترک که به گفته آگاهان ساخته و پرداخت اطلاعات است، به اتهام قتل عبدالرحیم تینا به محاربه و اعدام محکوم شده اند. این در حالیست که ایشان این اتهام را نپذیرفته و فعالیتهای خود را فعالیتهای مذهبی اعلام کردند. به گفته زندانیان آنها هنگام بازجویی تحت شکنجه روحی و فیزیکی قرار گرفته‌اند تا به اتهاماتی که مرتکب نشده‌اند، اعتراف کنند.

زندانیان عقیدتی – سیاسی اهل سنت داوود عبداللهی، فرهاد سلیمی، انور خضری، خسرو بشارت، کامران شیخه، ایوب کریمی و قاسم آبسته در سال ۸۸ در رابطه با این پرونده مشترک بازداشت شدند. اتهامات دیگر آنها «اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام»، «عضویت در گروه‌های سلفی»، «افساد فی‌الارض» و «محاربه» اعلام شد.

آنها در اسفندماه ۹۴ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به اعدام محکوم شدند. این حکم در دیوان عالی کشور توسط قاضی رازینی نقض شد.
این حکم برای بار دیگر در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران مورد رسیدگی قرار گرفت. در خرداد ماه ۹۸، مجددا حکم اعدام برای آنها صادر و بهمن ماه ۹۸، در دیوان عالی کشور به تایید رسید.

لازم به ذکر است که زندانی عقیدتی – سیاسی اهل سنت قاسم آبسته یکی از این هفت هم پرونده ای در روز ۱۴ آبان ماه ۱۴۰۲، پس از ۱۴ سال زندان اعدام شد.

اعدام نوعی کیفر و مجازات و به عبارتی دیگر اشد مجازات برای محکوم است. در حال حاضر، اکثر کشورهای جهان مجازات اعدام را لغو کرده‌اند و کشورهایی هم که این نوع مجازات هنوز در قوانین آنها وجود دارد، جز در موارد نادر از صدور یا اجرای چنین احکامی خودداری می‌ورزند.

دیدگاهتان را بنویسید